Penggunaan Media Sosial Youtube dalam Motivasi Siswa Belajar Passing Permainan Sepakbola pada Masa Pandemi

Authors

  • Nana Suryana Nasution Universitas Singaperbangsa Karawang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35706/jlo.v3i3.11126

Abstract

The purpose of this research is to find out whether learning using Youtube Social media can motivate students and increase students' knowledge about learning to pass the soccer game. This research is a type of quantitative research (non-experimental) with a descriptive approach. In this study using a survey method with data collection techniques with a questionnaire. From the results of the study, it was known that the use of Youtube Social Media in Motivating Students to Learn Passing Football Games during the Covid-19 Pandemic, which stated the "very good" category with a percentage of 6.5%, the "Good" category with a percentage of 25.8%, the "Medium" category. ” with a percentage of 35.5%, the category of “Less” with a percentage of 25.8%, and the category of “very Poor” with a percentage of 6.5%. So it can be concluded that the use of Youtube social media in motivating students to learn to pass soccer games during a pandemic is in the good or medium category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aji, R. H. S. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. SALAM: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar-I, 7(5), 395–402. https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i5.15314

Arikunto, S. (2006). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik.

Arikunto, S. (2010). Penelitian Suatu Pendekatan dan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Ashaver, D., & Igyuve, S. M. (2013). The use of audio-visual materials in the teaching and learning processes in colleges of education in Benue State-Nigeria. IOSR Journal of Research & Method in Education, 1(6), 44–55.

Beltasar, T. (2001). Pendekatan Keterampilan Taktis dalam Pembelajaran Sepakbola. Jakarta: Depdiknas.

Dimyati, M. (2009). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Ferdinand, A. (2006). Metodologi Penelitian Manajemen. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hadiana, O., & Sartono, S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Dan Potensi Akademik Terhadap Penguasaan Bermain Sepak Bola Modifikasi. JUARA : Jurnal Olahraga, 2(2), 93. https://doi.org/10.33222/juara.v2i2.38

Hamdani, S. B. M. (2011). Bandung: CV. Pustaka Setia.

Haryanto, S. (2018). Kelebihan dan kekurangan E-learning berbasis schoology (studi PTK dalam pembejaran mata kuliah academic listening).

Idris, A. T., Shamsuddin, I. M., Arome, A. T., & Aminu, I. (2018). Use of audio-visual materials in teaching and learning of classification of living things among secondary school students in Sabon Gari LGA of Kaduna State. Plant, 6(2), 33.

Indriarsa, V. M. A. dan N. (2012). Efektifiras Pembelajaran Menggunakan Media. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 1, 415–418.

Kurniawan, F. (2011). Buku pintar olahraga. Jakarta: Laskar Aksara.

Lhaksana, J. (2011). Taktik & Strategi futsal modern. Be Champion.

Mahendra, A. (2008). Falsafah Pendidikan Jasmani. Jakarta: Depdiknas, Dirjen Pendidikan Dasar Menengah, Pendidikan Luar Biasa, Bagian Proyek Pendidikan Kesehatan Jasmani Pendidikan Luar Biass.

Muhammad Mury Syafei, Abduloh, T. H. (2019). Survey Motivasi Siswa Dalam Pembelajaran Senam Kelas Ix Smp 2 Klari. Judika (Jurnal Pendidikan Unsika), 7(1), 86–99. http://journal.unsika.ac.id/index.php/judika

MuhammadAli Akbar Sofyan, Nana Suryana Nasution, M. S. (2021). Pembelajaran Outdoor Pendidikan Jasmani Dalam Membentuk Sikap Toleransi Di SMPN 1 Cikarang Utara. Jurnal Literasi Olahraga, 2(April), 110–118.

Mulyadi, M. (2013). Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif Serta Pemikiran Dasar Menggabungkannya. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 15(1), 128. https://doi.org/10.31445/jskm.2011.150106

Parwata, I., & Agung, G. L. (2008). Penerapan Model Pembelajaran Langsung Berbantuan Media VCD untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Mahasiswa pada perkuliahan Atletik. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 2(1), 35–52.

Rosleny, M. (2016). Psikologi Perkembangan Anak & Remaja. Bandung: CV Pustaka Setia.

Salim, A. (2008). Buku pintar sepakbola. Bandung: Nuansa.

Sanjaya, W. (2019). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan.

Santrock, J. W. (2004). Psikologi Pendidikan (Educational Psychology), Edisi Kedua. Jakarta: Kencana.

Sayuti, P., & Prihanto, J. B. (2015). PENERAPAN MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR TEKNIK PASSING KAKI BAGIAN DALAM PADA PERMAINAN SEPAK BOLA. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 3, 71–74.

Setyaningum, R. K. (2016). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Passing Dalam Bermain Sepakbola Dengan Menerapkan Pembelajaran Yang Inovatif (Ratna. Jurnal Ilmiah Mitra Swara Ganesha, 3(9), 1–17. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Siswoyo, D. (2013). Ilmu Pendidikan. Yogyakarta. UNY Press.

Suherman, A. (2000). Dasar-dasar penjaskes. Jakarta: Depdiknas.

Uno, H. B. (2011). Teori motivasi dan pengukurannya: Analisis di bidang pendidikan. Bumi Aksara.

Widiyatmoko, F. A., & Hudah, M. (2017). Evaluasi Implementasi Pendidikan Nilai Dalam Pembelajaran Penjas. Jurnal Ilmiah Penjas, 3(2), 44–60. http://ejournal.utp.ac.id/index.php/JIP/article/view/587

Yudis Korin Sihanita, A. R. S. T. (2021). KORELASI HASIL BELAJAR PENGETAHUAN DENGAN KETERAMPILAN SHOOTING MATERI SEPAKBOLA PADA MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 9(1), 223–228.

Yusuf, S. (2010). Psikologi perkembangan anak dan remaja.

Additional Files

Published

2024-01-29

How to Cite

Suryana Nasution, N. (2024). Penggunaan Media Sosial Youtube dalam Motivasi Siswa Belajar Passing Permainan Sepakbola pada Masa Pandemi. Jurnal Literasi Olahraga, 3(3), 81–87. https://doi.org/10.35706/jlo.v3i3.11126

Citation Check